Van Voorkeursalternatief naar Voorlopig Ontwerp
In het voorjaar van 2024 zijn alle Voorlopige Ontwerpen gereed gemaakt. Dit zijn de ontwerpen die de uitwerking zijn van het Voorkeursalternatief. Het kan zijn dat, na uitgebreid onderzoek en rekenwerk, het Voorlopig Ontwerp afwijkt van het Voorkeursalternatief. Voor elk ontwerp is een uitgebreide onderbouwing geschreven. Het Projectbesluit is in april 2024 ingediend. Wanneer deze ter inzage komt, naar verwachting in het najaar van 2024, wordt alle informatie over het Voorlopig Ontwerp inzichtelijk voor het brede publiek. Wel kun je nu al de tekeningen van het Voorlopig Ontwerp bekijken:
Voorlopig Ontwerp deelgebied Noord
Voorlopig Ontwerp deelgebied Midden-Noord
Voorlopig Ontwerp deelgebied Midden-Zuid
Voorlopig Ontwerp deelgebied Zuid
Dit grote project onder de naam IJsselwerken is een samenwerking tussen Waterschap Drents Overijsselse Delta en Boskalis. De werkzaamheden starten vanaf eind 2024 en de omgeving gaat veel van het project merken. Er zijn eerst gesprekken gevoerd met grondeigenaren die aan de dijk wonen en met onder andere gemeenten, provincie en Staatsbosbeheer. Het resultaat is een (voorlopig) ontwerp voor de toekomstige dijk.
Verkenningfase
In de Verkenningsfase - die gestart is in 2017 - zijn verschillende manieren waarop de dijk kan worden versterkt onderzocht. Zodat de dijk straks weer voldoet aan de veiligheidsnormen. De alternatieven zijn, samen met alle betrokken partijen, afgewogen op impact op de omgeving, kosten en techniek. Ook hebben we met de omgeving gesproken over het Concept-Voorkeursalternatief. In september 2019 is het Voorkeursalternatief vastgesteld.
De basis is voor het Voorkeursalternatief een binnendijkse dijkversterking met een zogenoemde verticale piping oplossing. Dat kan een maatregel onder de grond zijn die het zand tegen houdt om uitspoeling te voorkomen. Dat geldt voor 23 van de 29 deeltrajecten. In het ontwerp beperken we daarmee ruimtebeslag op buitendijkse waarden zoals natuur, landschap en cultuurhistorie. Ook voorkomt het opstuwing van de rivier. Door het toepassen van deze methode blijven binnendijkse objecten en waarden zoveel mogelijk gespaard. Bij woningen en objecten met een beschermde status zetten we maatwerk in, zodat ze behouden blijven.
Op de overige zes deeltrajecten geldt een ander (buitendijks) Voorkeursalternatief om effecten op binnendijkse woningen en monumenten te voorkomen of beperken. Het gaat om de volgende deeltrajecten: Den Nul (5.2), Wijhe (7.2), Oldeneel (13.2), het Engelse Werk (14.1), het Katerveercomplex en de aansluitingen daarop (14.3) en Spoolde (noordelijk deel 15.1).
Dijkverhoging en -verlegging
Tussen Windesheim en Zwolle is verhoging van de dijk onderdeel van de versterking. Voor het dijktraject Paddenpol (9) onderzoeken provincie Overijssel, Rijkswaterstaat en het Rijk samen met IJsselwerken de haalbaarheid van een dijkverlegging. Het doel hiervan is waterstandsdaling, ruimtelijke kwaliteit en natuurontwikkeling. Het Voorkeursalternatief voor Paddenpol bestaat uit een dijkversterking en de dijkverlegging wordt als mogelijkheid meegenomen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek.
Meer informatie
Wil je hier meer over lezen? Download hier het Voorkeursalternatief en lees meer.
Het project in beeld
Benieuwd naar onze aanpak over hoe we de IJsseldijk tussen Zwolle en Olst gaan versterken? Bekijk onderstaande video: