Een dijkversterking is een flinke klus, dus veel bewoners langs de dijk gaan hier hinder van ondervinden. Hinder kan optreden in de vorm van geluid, trillingen, stof, licht en verminderde bereikbaarheid. We nemen tijdens de uitvoering maatregelen om de soorten hinder zo veel mogelijk te beperken. Eén van de belangrijkste maatregelen is dat bulkmaterialen, zoals zand en klei, over het water worden aangevoerd en via tijdelijke bouwwegen naar de dijk worden getransporteerd. Toch valt hinder tijdens de dijkversterking niet uit te sluiten.
We treffen maatregelen om geluidshinder door bouwverkeer en materieel zoveel mogelijk te beperken. De meeste werkzaamheden vinden plaats tussen 07:00 uur en 19:00 uur. Voorwaarde is dat de werkzaamheden binnen de geldende wettelijke geluidskaders passen, of dat we hiervoor ontheffing aanvragen. Bijvoorbeeld voor werkzaamheden op bestaande wegen. Dit zal incidenteel ’s nachts en/of in het weekend plaatsvinden.
Hinder door trillingen kan bijvoorbeeld voorkomen bij het aanbrengen van damwanden. Als er damwanden worden aangebracht vlakbij panden is er gekozen voor stalen damwanden, deze kunnen trillingsarm (drukkend) aangebacht worden. Een tweede oorzaak van trillingshinder tijdens de werkzaamheden is het bouwverkeer. Afhankelijk van de kwaliteit van het wegdek (inclusief ondergrond) en de afstand tot bebouwing, kan de aan- en afvoer van materiaal en materieel trillingshinder geven. Ook inzet van materieel binnen het werkgebied van de dijkversterking kan zorgen voor trillingen in de omgeving. Het materieel bestaat uit o.a. dumpers, tractors, graafmachines, bulldozers, verdichtingswalsen, shovels, vrachtauto’s en asfaltmachines. Ook via de bestaande wegen zal transport van materiaal plaatsvinden. Om de trillingshinder van het bouwverkeer te beperken maken we zoveel mogelijk gebruik van de binnen- en buitendijkse werkwegen langs de dijk en stellen we eventueel zones in waar bouwverkeer langzaam moet rijden.
Eén van de uitgangspunten binnen het project is dat we het werkverkeer beperken door zo veel mogelijk materiaal aan en af te voeren via de IJssel en gebruik te maken van depots voor het opslaan van materiaal en materieel. Op de openbare weg wordt alleen gereden met vrachtwagens voor het grondtransport. De aan- en afvoer van materiaal over tijdelijke werkwegen kan wat overlast door trilling geven. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van het wegdek (inclusief ondergrond) en de afstand tot bebouwing.
IJsselwerken zorgt er tijdens de uitvoering van werkzaamheden langs de N337 voor dat het verkeer kan doorrijden. Om de werkruimte veilig te maken, wordt de rijbaan buiten de spits tussen 9.00 en 15.00 uur voor de helft afgezet. Eén rijstrook vervalt dan dus voor het doorgaande verkeer. De N337 wordt een aantal weekenden afgesloten. Het doorgaande verkeer wordt dan omgeleid. Door deze maatregelen blijft de toename van verkeer op de parallel gelegen wegen beperkt.
Provincie Overijssel begint in maart 2025 aan het groot onderhoud van de N337. De weg moet daarvoor een aantal periodes worden afgesloten. De provincie informeert u daarover via de media en haar website.
Het groot onderhoud aan de weg staat los van IJsselwerken. Het grootste deel van dit werk is ook al klaar als we met de dijkversterking beginnen. We hebben wel nauw contact met de provincie Overijssel om de overlast voor omwonenden en weggebruikers zoveel mogelijk te beperken voor die werkzaamheden die samenvallen met de dijkversterking.
Eén van de uitgangspunten binnen het project is dat we het werkverkeer beperken door zo veel mogelijk materiaal aan en af te voeren via het water en gebruik te maken van depots voor het opslaan van materiaal en materieel. Op de openbare weg wordt alleen gereden met vrachtwagens voor het grondtransport. De aan- en afvoer van materiaal over tijdelijke werkwegen kan wat overlast door trilling geven. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van het wegdek (inclusief ondergrond) en de afstand tot bebouwing.
IJsselwerken zorgt er tijdens de uitvoering van werkzaamheden langs de N337 voor dat het verkeer doorstroomt. Om veilige werkruimte te creëren, worden er buiten de spits tussen 9.00 en 15.00 uur halve rijbaanafzettingen geplaatst waarbij één rijstrook vervalt voor het doorgaande verkeer. Er zijn een aantal weekenden waarin de N337 afgesloten zal zijn en er omleidingen plaatsvinden voor het doorgaande verkeer. Door deze maatregelen zal de toename van verkeer op de parallel gelegen wegen beperkt blijven.