Het ging ook over hoe belangrijk het is dat het waterschap werkt aan haar dijken. Aan het eind van de gastles kregen de leerlingen een opdracht mee, die zij eind oktober hebben gepresenteerd.
Opdracht: hoe zouden jullie de dijk rondom Wijhe willen vormgeven?
In de les stond de dijkversterking tussen Zwolle en Olst centraal. Het belang van de IJsseldijk werd uitgebreid besproken en er is ingezoomd op de technische aspecten van een dijk. Denk bijvoorbeeld aan faalmechanismen (op deze onderdelen kan de dijk bezwijken) en manieren om een dijk te versterken. IJsselwerken heeft de 4 havo klas Aardrijkskunde vervolgens aan het werk gezet met een opdracht. De opdracht was specifiek voor de dijk bij Wijhe: bedenk in het kader van jouw thema uit de Wateratlas hoe jij de dijkversterking rondom Wijhe vorm wilt geven. Wees creatief en hou rekening met wat je geleerd hebt!
De dijkversterking rondom Wijhe
De leerlingen hebben in duo’s in een tijdsperiode van drie weken gewerkt aan een thema vanuit de Wateratlas van Nederland en dit gekoppeld aan het versterken van de dijk bij Wijhe. Dinsdag 25 oktober presenteerden zij de ontwerpen, waarbij ze ook werden beoordeeld op inhoud, relatie met de gastles en vormgeving. De creativiteit van de leerlingen werd goed ingezet; één duo had zelfs een schets gemaakt van hoe zij de dijk zouden verstevigen. De meeste duo’s kozen voor het inbrengen van een constructie in de dijk in de vorm van een plaat (damwand) om de dijk te versterken. Als optimalisatie voor de IJssel werd benoemd dat de uiterwaarden en het zomerbed verdiept kunnen worden, zodat de rivier breder kan stromen. Tijdens de presentaties werden er nog aanvullende vragen gesteld aan de leerlingen ten aanzien van de ideeën met een inhoudelijke toevoeging vanuit IJsselwerken.
Bedankt leerlingen, voor jullie inzet en enthousiasme!