Damwanden van kunststof zijn duurzamer en goedkoper dan de versie van staal. Daarnaast kunnen ze met kleinere machines worden aangebracht. Het traject tussen Zwolle en Olst heeft over een lengte van maar liefst 22 kilometer damwanden nodig om het probleem van piping tegen te gaan.
Piping kan voorkomen tijdens hoogwater. Door het grote verschil in waterstand vóór en achter de dijk, ontstaan grote drukverschillen. Door die druk kan er water onder de dijk doorstromen dat zand meeneemt. Hierdoor ontstaan kleine tunneltjes (holle pijpjes) die het begin kunnen zijn van een kwetsbare plek. Om dit te voorkomen, zijn meerdere technische oplossingen mogelijk. Eén van zo’n oplossing is een kunststof damwand. Aangezien een kunststof damwand veel minder stijf is dan een stalen damwand willen we eerst onderzoeken of de toepassing van kunststof damwanden mogelijk is gezien de opbouw van de bodem in dit project.
Ook meten van trillingen
Ook wordt tijdens de proef op diverse afstanden de trillingen gemeten bij het inbrengen van de wanden. Zo kan worden bepaald wat de minimale afstand moet zijn tot bebouwing. De proef zelf wordt uitgevoerd bij Paddenpol, juist op ruime afstand van bebouwing, zodat het onderzoek geen trillingen en eventuele overlast oplevert voor omwonenden.